O Ninankach

Dobrze się żyje ruchem.

Ruch to nasz dom i wspólny język. Żyjemy w czasie, który sam w sobie jest zmianą, ale wciąż od starożytności niezmienna jest grecka myśl Paideia dotycząca wychowania i kształcenia dzieci wraz z ćwiczeniami fizycznymi oraz duchowymi. Nasz projekt jest próbą zwrócenia uwagi na znaczenie podstawowych ruchów, dźwięków, kolorów i postrzeganie otaczającego dzieci środowiska. Ten multiminimalizm propozycji stwarza podstawę kształtowania w dziecku wrażliwości do spojrzenia i odczuwania rzeczywistości.

Ninanki to kompozycja edukacyjna skierowana do przedszkolaków i uczniów klas 1-3 szkół podstawowych, obejmująca obszar rozwoju fizycznego i psychicznego w oparciu o naukę podstawowych wzorców ruchowych przy pomocy elementów muzycznych, plastycznych oraz ekologii.

Siedem wzorców ruchowych, tj. chód, przysiad, zginanie, prostowanie tułowia oraz skręt tułowia, a także pchanie i ciągnięcie, stanowi alfabet ruchu, którego przyswojenie
na wczesnym etapie życia przygotuje do systematycznej aktywności fizycznej, co w późniejszych okresach rozwoju może pomóc w utrzymaniu zdrowia całego ciała.

Utożsamianie zwierząt będących naturalnym przykładem radosnej zabawy ruchem pozwoli nauczyć dzieci różnych sposobów poruszania się, a właściwie dobrany program zajęć sportowych wpłynie pozytywnie na fizyczny i emocjonalny rozwój podopiecznych.

Grupa Ninanek to: Lama, Kangur, Kot, Lew, Pantera, Tygrys i Miś.

Alfabet ruchu reprezentuje grupa siedmiu kolorowych zwierząt symbolizujących poszczególne sekwencje ruchowe, muzyczne i plastyczne w otoczeniu środowiska naturalnego. Ideą projektu jest zwiększenie poczucia własnego ciała oraz budowanie świadomości ruchu, a także przeniesienie nabytych umiejętności na grono najbliższych, w tym rodziców i dziadków. Wypracowanie nawyków ruchowych u dzieci niesie za sobą wzmocnienie poczucia ich wartości i stworzenia z siebie własnego wewnętrznego bohatera. Tym samym jest to najlepsza inwestycja w przyszłość dziecka.