O ninankach

W myśl odwiecznej zasady „Ruch to zdrowie” pragniemy przybliżyć siedem podstawowych wzorców fenomenu ruchu. Brzmi banalnie? W takim razie sprawdź proszę czym zaskoczą Cię Ninanki i rozszyfruj z nimi abecadło ruchowe – abecadło, którym piszemy naszą opowieść poruszania się. Siedem dni, jeden poprawny nawyk na jeden dzień tygodnia, a potem ich łączenie tak, jak tygodnie połączą się w cały rok 2020 – rok wzorców ruchowych. Przewodnikami będzie grupa przyjaciół Ninanki – siedem zwierzątek, przypisanych do poszczególnych sekwencji ruchowych. Nasi Pomocnicy odczarują czynności, które wykonujemy codziennie, a których znaczenia nie doceniamy. Ninanki kierują swoją edukację ruchową głównie do Dzieci, za pośrednictwem których zdrowe nawyki będzie mogła wprowadzać cała Rodzina.

Grupa Ninanek to: Lama, Kotek, Lew, Kangur, Miś, Tygrys, Pantera. Przejdź do Strefy Dziecka i Rodzica aby zobaczyć jakie ruchy wykonują zwierzątka.

Wzorzec chodu

Wzorzec przysiadu

Zginanie tułowia

Prostowanie tułowia

Rotacja tułowia

Wzorzec pchania

Wzorzec ciągnięcia

Tryb życia i nasze przyzwyczajenia, powodują, że człowiek jest nieuchronnie narażony na pogarszanie się wzorców ruchowych. Dobra wiadomość jest taka, że wzorce ruchowe możemy świadomie modyfikować, a więc również poprawiać je, jeżeli jest taka potrzeba. Wystarczy, że odpowiednią ilość razy wykonasz poprawnie dany wzorzec. Po przekroczeniu pewnej ilości powtórzeń Twój organizm zapamięta tą sekwencję ruchów i potem będzie wykonywał ją automatycznie. Nie będziesz musiał się już skupiać na poprawnym sterowaniu ciałem, bo stanie się to dla Ciebie naturalne. Niestety korekcja wzorca wymaga wykonania znacznie większej liczby powtórzeń, niż nauka nowego wzorca. Nie powinno to jednak nikogo zniechęcać zwłaszcza, kiedy w grę wchodzi utrata zdrowia i spadek jakości życia.

Przejdź do strefy rodzica i dziecka

Aby zapoznać się z ruchami jakie wykonują zwierzątka.

Tak jak na nieprawidłowe przyzwyczajenia ruchowe, człowiek jest również w stanie wpływać na proces starzenia. Oczywiście nie jesteśmy go wstanie zatrzymać, ale na pewno możemy go spowolnić i ograniczyć tym samym procesy zwyrodnieniowe prowadzące do utraty mobilności.  Wystarczy, że dostarczymy naszemu ciału odpowiednich bodźców w postaci aktywności fizycznej. Udowodniono, bowiem, że ruch na każdym etapie rozwoju człowieka, wpływa na poprawę elastyczności elementów narządu ruchu (mięśnie, więzadła, torebki stawowe) i przyczynia się do wzrostu ruchomości w stawach. Ćwiczenia wzmacniające okazują się natomiast doskonałym środkiem w utrzymaniu prawidłowej gęstości kości oraz masy i siły mięśniowej. To z kolei przekłada się na zachowanie ogólnej sprawności ciała, a tym samym zdolności do realizowania dowolnych aktywności, z zachowaniem prawidłowych wzorców ruchowych.